keskiviikko 6. toukokuuta 2015

Katkera sarjafiasko, osa 1


Veneen kytkin oli - tai ainakin piti olla - juuri rempattu ns. "ammattimiehen" toimesta omassa autotallissa ja lamellipakka sinne ainakin oli uusittu. Kyseessähän oli ZF:n suht tuore hydraulinen merikytkin. No kerkesin siinä laskea viiden (5) tuplaverkon pätkän ennen kuin vorvärts ei enää kytkeytynyt ja peruuttelin pari kilometriä takaisin Nisulaan.
Yllättävän hankalaa oli löytää korjausmiestä Jyväskylän kokoisesta kaupungista. Yhden pajan lattialla kytkin köllötteli viikon verran, ennen kuin hermostuin riittävästi ja vein möykyn suosiolla ZF:n omaan kytkinhuoltoon Kuopioon, koska siellä tulee takuutyö ym. merkkikorjaamon edut. No lamellit siellä oli kärähtäneet ja irronneet palaset nirhineet yhtä hammaspyörää. Ei muuta kun tehtaalta osat tilaukseen...

Viikon-parin odottelun jälkeen saapuu yllättävä tieto, että kyseisen kytkimen valmistus on lopetettu hiljattain ja tarvittavaa varaosaa ei ole enää saatavilla. Tehdas ei luovuta mittapiirroksia, että olisi voinut teettää ja pajaukko oli sitä mieltä, että kunnollisia mittoja ei murjoontuneesta vehkeestä saa, mitä toisaalta kummastelin, mutta ymmärrän toki, että jätkät ei halua antaa takuutaan millekkään pellepelottoman tekemälle patentille ja kun edellisen autotallimekaanikon korjaus kesti noin 30 km niin... tässä vaiheessa muutenkin alkoi uuden vastaavan ostaminen olla itse asiassa halvempi vaihtoehto, joten tuumasta toimeen. Verkotteluaikaa oli mennyt hukkaan tässä sählingissä kuukauden päivät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti